مروری بر بادبادک صحرا: آخرین چشم انداز!

Main Article Content

حمید نظری

چکیده

بادبادک های صحرا را میتوان به عنوان یک کلید انتقال احتمالی از عصر شکارگری-جمع آوری غذا به دامداری نام برد که امروزه با توسعه روش های سن سنجی کاسموژنیک و لومینسانس می توان قدمت آن را تعیین کرد. ستره پراکنش شناخته شده بادبادک های صحرا بسیار وسیع است، از عربستان و خاور نزدیک، تا ارمنستان در قفقاز و منطقه آرال - کاسپین، یعنی جنوب باختری قزاقستان و باختر ازبکستان). اگرچه اندک گزارشی از وجود بادبادک های صحرا و یا امکان وجود آن در فلات ایران در دست داریم اما با توجه به پراکندگی گسترده بادبادک های بیابانی از مصر در غرب تا قزاقستان در شرق، چندان دور از ذهن نیست که انتظار داشته باشیم این پدیده پیش از تاریخ را در خاک ایران نیز مشاهده کنیم. هنر صخره ای (سنگ نگاره ها) در نزدیکی برخی از بادبادک ها نشان می دهد که شکار می تواند نشان دهنده تلاش اجتماعی بزرگی باشد که توسط مردم چندین گروه با هم انجام می شود و گاه نشانگر مفاهیم مذهبی و آیینی روزگاران کهن نیز می باشند. «بادبادک های صحرایی» سازه های سنگی هستند که از دو دیوار بلند و کم ارتفاع به نام آنتن ساخته شده اند که در یک محفظه پایانی که گاه با چندین سلول کوچک کناری همگرا می شوند. شکل آنها و شواهد باستان شناسی نشان می دهد که این سازه های سنگی گسترده ممکن است به عنوان تله بازی عمل کرده باشند که برای گرفتن و کشتن تعداد زیادی از حیوانات وحشی طراحی شده اند. بادبادک نقطه عطفی است که روشی برای اشغال قلمرو را نشان می دهد. این یکی از ویژگی های معماری گروه های اجتماعی است که بازتابی از قلمرو خود را به جا می گذارد. با این حال، این افراد گاهی اوقات آثار بسیار کم از خود بر جای گذاشته اند که امکان شناسایی آنها را بسختی فراهم می کند. با توجه به گستردگی و تراکم این سکونت گاه ها، بادبادک پدیده ای عظیم است که احتمالاً نقش آن در توسعه جوامع در مناطق خشک بسیار تعیین کننده بوده است. در باستان شناسی سنتی، گروه ها و جوامع انسانی نخستین اغلب با سکونت گاهها و شیوه های معیشت تعریف و شناسایی میشوند بنابراین، بادبادک ها و کارکرد آنها در توسعه گروه های انسانی در گذر از عصر شکارگری به اهلی نمودن حیوانات و دامداری به عنوان یک پدیده، چالشی پیش روی باستان شناسی نوین است. بادبادک های صحرا از شرق مدیترانه تا شرق دریای کاسپین (خزر) با کمتر ساختار مشابهی در فلات ایران دیده و گزارش شده است! فلات ایران به عنوان تنها پیوندگاه مناسب سرزمین های دو سوی خاوری و باختری کاسپین در زمانی که سرزمین های شمالی تقریباً یخ زده و غیر قابل عبور و سکونت بوده اند دست کم در بخشی از گستره مرکزی خود با دریاچه ای کهن و سترگ در طی هولوسن پوشیده شده بود. وجود چنین دریاچه کهنی را در پهنه کویر مرکزی فلات ایران در ابتدای هولوسن می توان دلیلی بر نیافتن نشانه ای از بقایای بادبادک صحرا باشد، حداقل در سطح توپوگرافی پایین تر از 850متر باشد.

Article Details

نوع مقاله
مقالات
بیوگرافی نویسنده

حمید نظری

 

دکتر حمید نظری متولد ۲۹ بهمن ۱۳۴۶ در تهران - ایران ، مسلط به زبان های فارسی، فرانسوی و انگلیسی می باشد.
وی دارنده کرسی یونسکو از سال 2021 ، معاون پژوهشی پیشین  (2009-2021) در پژوهشکده علوم زمین (RIES) و رئیس کنونی گروه پژوهش های نوین در RIES.
حمید نظری دانش اموخته کارشناسی و کارشناسی ارشد زمین شناسی در دانشگاه های ایران و دوره های دکتری  (۲۰۰۶) پارینه لرزه شناسی از دانشگاه مونت پلیه ۲ کشور فرانسه، پسا دکتری (۲۰۱۱) در زمین ساخت فعال از دانشگاه کمبریج کشور انگلستان و دکتری مدیریت پژوهش در علوم کیهانی (۲۰۱۵) از دانشگاه مونت پلیه فرانسه می باشد.